Minnesanteckningar - Dialogmöte 2024-09-26

11.10.2024

En informations- och frågestund om de nya reglerna för föreningarnas bidragsansökningar till kommunen.

Ann-Christin Petersén, ordförande i Funktionsrätt Linköping hälsar alla representanter från medlemsföreningarna, och Hanna Flod från Linköpings kommun, välkomna.

Hanna Flod är här för att informera om de nya reglerna för ansökningar av grund- och aktivitetsbidrag från kommunen inför verksamhetsåret 2025. Hon arbetar hos socialförvaltningen med utvecklingsfrågor och har jobbat med föreningsbidraget i ca 1 ½ år.

Hanna Flod går igenom hemsidan punkt för punkt och förklarar att från och med i år ska alla grunduppgifter rapporteras in i Interbook Gosenast 31 augusti. Om föreningen blir godkänd som bidragsberättigad har man möjlighet att söka bidrag under tiden mellan 1 september t o m 31 oktober.

Grundbidraget betalas ut i början av verksamhetsåret men vad gäller aktivitetsbidraget betalas det ut i efterskott mot kvitto. För aktiviteter som är godkända för bidrag får föreningen alltså ligga ute med kostnaden. Aktivitetsbidraget betalas ut vid årets slut för alla årets sammanlagda aktiviteter.

Synpunkter och frågor från föreningarnas representanter:

Det kan vara svårt för många föreningar att ligga ute med större summor vilket kan bidra till att mer kostsamma aktiviteter inte blir av. Hanna Flod svarar att anledningen till årsvis utbetalning är att kommunen inte har någon extra resurs som administrerar utbetalningarna.

Budgeten i föreningen läggs på årsmötet som sker efter årsskiftet till verksamhetsåret. Det är omöjligt att skicka in en budget till Interbook Go som inte är godkänd ännu. Hanna Flod svarar att ett utkast till en budget räcker som underlag.

Ska vi tolka detta som att skuggbudget och skuggverksamhetsplan gäller? På detta svarar Hanna Flod klart ja.

Informationen borde gått ut direkt till föreningarna. Vissa föreningar har inte hunnit med att registrera uppgifter i tid eftersom de inte visste att tidsfristen tidigarelagts med två månader (tidigare år skulle allt in senast 31 oktober). Hanna Flod tar med sig frågan om sista registreringsdag 31 augusti kan flyttas fram.

Hur vet vi att vår förening är godkänd för ansökan? Om ni blivit godkända ser ni en kod som syns då ni loggar in i Interbook Go. Ann-Christin Petersén visar då bildbevis på att detta inte synts vid inloggning hos förening.

Vad som är Social- och Omsorgsnämndens ansvarsområde? Hanna Flod svarar aktiviteter som riktar sig till åldrarna 0-65 år. Ann-Christin Petersén kommenterar med att funktionshinderföreningar har medlemmar i alla åldrar. Åhörare inflikar att ålder inte är bra som kriterium. Målgrupp borde det vara.

T ex hörselskada försvinner inte för att man fyller 65år och pensionärsföreningar är något helt annat. Hanna Flods råd är att man ska följa föreningens stadgar gällande målgrupp för att välja vilken nämnd man ska söka bidrag hos (Social- och omsorgsnämnden, SON eller Vård- och äldreomsorgsnämnden, VÄN).

Ann-Christin Petersén frågar om man kan söka grundbidrag hos SON och aktivitetsbidrag hos VÄN? Här blir svaret ett klart nej, vi kan endast söka hos en nämnd för samma förening.

Anders Näkne frågar om det finns ett maxbelopp för vad en aktivitet får kosta? Hanna Flod återkommer i den frågan.

Ann-Christin Petersén frågar om en länsförening som har verksamhet i Linköping kan söka för den delen av sin verksamhet? Hanna Flod svarar att ni ska skicka in ansökan så bedömer vi utifrån helheten.

Ann-Christin Petersén påtalade att vi måste jobba tillsammans med kommunen för att rädda föreningar från att läggas ner p g a krångel eller förändringar.

-Vad vill medlemmarna ha?

-Vad vill kommunen att vi "vill" ha?

Ann-Christin tackar Hanna Flod för att hon kom till Funktionsrätt Linköpings dialogmöte och informerade och svarade på frågor.

Hanna Flods svar på några av de frågor hon tog med sig från Dialogmötet

Fråga: Möjlighet att få utbetalning av aktivitetsstöd fler gånger än en gång i december?

Svar: Vi arbetar för att vi ska kunna få till utbetalning två gånger per år. Det vill säga i juni och i december. Det är en chef på en annan enhet som behöver ta ställning till den administrativa uppgiften. Frågan är ställd och vi inväntar svar.

Fråga: Är kommunen villig att vara flexibel med de datum som gäller för inlämning av handlingar och inlämning av ansökan om bidrag?

Svar: Inte i nuläget.

Fråga: Kan vi ta bort skrivelsen om att målgruppen ska vara 0-65 år?

Svar: I nästa revidering kan det komma att tas bort för att undvika otydlighet. Det som är av störst vikt är att föreningen har aktiviteter och verksamhet som riktar sig till målgrupper inom nämndens ansvarsområde, dvs. funktionsnedsatta och andra sociala skäl. För de föreningar som det finns en osäkerhet kring om man ska ansöka hos social- och omsorgsnämnden eller vård- och äldrenämnden så kommer vi föra en dialog tillsammans.

Fråga: Finns något maxbelopp för hur mycket aktivitetsbidrag man får ansöka om?

Svar: Något sådant uttrycks inte i regelverket. Däremot görs en bedömning av angelägenhetsgrad, utifrån budget samt beviljar upp till 50% av kostnaden för aktiviteten.

Önskemål från deltagarna i dialogen är att kommunen är tydligare i sina formuleringar samt på ett bättre sätt kommunicerar förändringar i bidragshanteringen.